Blog

  • Zalety i wady bezpośredniego wtrysku paliwa

    Stosunkowo od niedawna, czyli od połowy lat 90., został wprowadzony system bezpośredniego wtrysku paliwa, cieszący się coraz większą popularnością. Z założenia miało to być rozwiązanie oszczędniejsze pod względem wartości zużycia benzyny czy oleju napędowego, a także emisji spalin do środowiska. Obecnie jest to najpopularniejsza opcja, która stosowana jest w przypadku silników napędzanych benzyną.


    Zalety bezpośredniego wtrysku paliwa

    Popularność tego rozwiązania przede wszystkim związana jest z korzyściami płynącymi z ich zastosowania. Należy do nich chociażby uniwersalność w zakresie spalania zróżnicowanych rodzajów paliwa. Z drugiej strony, praca tego systemu pozwala na dokładne dostarczanie potrzebnych dawek oleju napędowego lub benzyny do silnika, dzięki czemu charakteryzuje się bardzo dobrym przełożeniem efektywności działania na korzyści ekonomiczne. W ten sposób przy niższym zużyciu można osiągnąć bardzo dobre osiągi silnika.

    Do atutów bezpośredniego wtrysku paliwa zaliczyć można także powszechność tego rozwiązania - jest ono stosowane aktualnie w większości silników benzynowych, dlatego też świadomość mechaników i ich praktyka, a także dostępność części jest większa niż w przypadku innych opcji. W tym układzie efektywnie spalane jest również uboga mieszanka, a osiągnąć można także lepszą dynamikę jednostki napędowej.


    Wady rozwiązania

    Bezpośredni wtrysk paliwa nie jest rozwiązaniem pozbawionym wad, choć nad większością z nich cały czas pracują specjaliści. Należy do nich przede wszystkim dość skomplikowana konstrukcja, przez co koszt jej stworzenia, a następnie serwisowania jest stosunkowo wysoki. Z punktu widzenia środowiska negatywnym zjawiskiem jest powstawanie tlenków azotu, choć producenci tych rozwiązań wprowadzają udoskonalone elementy mające zminimalizować te negatywne konsekwencje.

    Trudności mogą napotkać osoby, które będą chciały dokonać modernizacji samochodu, montując w nim instalację LPG. Takie zmiany mogą być trudniejsze niż w przypadku innych opcji niż bezpośredni wtrysk paliwa w aucie. Możliwe jest również osadzanie się zanieczyszczeń, które mogą skutkować zmniejszeniem wytrzymałości samochodu.