Blog

  • Co mogą zniszczyć niesprawne wtryskiwacze?

    Problemy wynikające z nieprecyzyjnie działających wtryskiwaczy w silniku Diesla dalece wykraczają poza wzrost spalania czy pogorszenie osiągów. Niesprawny wtryskiwacz to często pierwszy krok do całkowitej degradacji silnika Diesla.

    Układ Common Rail w silniku Diesla pracuje prawidłowo pod warunkiem precyzyjnie dawkujących i rozpylających paliwo wtryskiwaczy. W miarę przebiegu wtryskiwacz zmienia jednak swoje parametry, co przez pewien czas kompensowane jest przez adaptację sterownika, który dostosowuje się do zmieniających się warunków pracy silnika, wprowadzając korekty wtrysku. W pewnym momencie nie jest już jednak możliwe utrzymanie prawidłowych parametrów wtrysku, wtryskiwacz zaczyna „lać” albo dawkować za mało paliwa. Żadnej z tych opcji nie zaakceptuje tego silnik i jego osprzęt.

    Za mało paliwa

    Wtryskiwacz systemu Common Rail w miarę zużycia zaczyna „przelewać”, czego jednak nie należy mylić z dawkowaniem nadmiernej ilości paliwa. Jeśli wtryskiwacz „przelewa”, zbyt duża ilość paliwa trafia do przewodu powrotnego, zaś ciśnienie wtrysku i ilość paliwa podawanego do komór spalania maleje. Inaczej niż w silniku benzynowym zbyt mała ilość paliwa trafiającego do komory spalania nie powoduje gwałtownego przegrzewania się komór spalania, raczej po prostu spada moc, silnik mniej chętnie wkręca się na obroty. Z punktu widzenia kierowcy wygląda to tak, że aby uzyskać te same osiągi co wcześniej, głębiej trzeba wciskać pedał gazu. Osiągi spadają, choć wcale nie spada zużycie paliwa. Pojawiają się też problemy z rozruchem zimnego silnika. Dodatkowym efektem jest wzrost emisji tlenków azotu.

    Za dużo paliwa

    Znacznie poważniejsze szkody wiążą się z dawkowaniem przez wtryskiwacz nadmiernej ilości paliwa czy też wręcz kapaniem paliwa z wtryskiwacza. Po pierwsze, nadmiar paliwa powoduje wzrost emisji sadzy, która w przyspieszonym tempie wypełnia filtr cząstek stałych; filtr musi się często wypalać, co prowadzi do jego degradacji. Paliwo dostaje się do oleju silnikowego, rozrzedzając go, co pogarsza jakość smarowania mechanicznych części silnika i jego osprzętu, w tym turbosprężarki. Smarowane elementy mogą się zatrzeć. Więcej sadzy w spalinach to także problem dla układu EGR, który
    może przestać działać prawidłowo. Na tym etapie zazwyczaj zapala się kontrolka check engine, informująca o usterce silnika. Elektroniczna diagnostyka silnika może jedak nie dać jasnej odpowiedzi na pytanie, co sioę dzieje z silnikiem. Skrajny przypadek związany z „lejącym” wtryskiwaczem to uszkodzenie tłoka, które czasem prowadzi do zniszczenia całego silnika.

    Więcej pali, wolniej jeździ, psuje się

    Najbardziej odczuwalne dla kierowcy objawy pogarszającej się kondycji wtryskiwaczy w silniku z układem Common Rail to – w sumie niezależnie od tego, co dzieje się z wtryskiwaczem lub wtryskiwaczami – spadek osiągów, większe zużycie paliwa, dymienie na czarno. To, czego niedoświadczony mechanik czy użytkownik auta może nie powiązać ze zużyciem wtryskiwaczy, to inne usterki, pozornie niezwiązane z wtryskiwaczami: nieprawidłowe działanie czujników w układzie wydechowym, zablokowanie zaworu EGR, usterka turbosprężarki, filtra DPF i in. Co gorsza, doraźne naprawy pojawiających się usterek, jeśli silnik nie zostanie naprawiony kompleksowo, wracają.

    Jak sprawdzić wtryskiwacze?

    To, co zniechęca warsztaty nieprzygotowane do kompleksowej obsługi aut z silnikami Diesla do szukania przyczyn usterek, to brak sprzętu i wiedzy. Jeśli diagnostyka elektroniczna nie daje odpowiedzi na pytanie, co się dzieje z silnikiem, można poddać wtryskiwacze tzw. próbie przelewowej. mówi ona, ile niewykorzystanego przez wtryskiwacz trafia do przewodu powrotnego – jeśli osiągi wtryskiwaczy są nierówne albo w każdym z nich „przelew” nie mieści się w normie, wiadomo, że trzeba poddać je regeneracji. Pełna diagnostyka wtryskiwaczy możliwa jest jednak dopiero na tzw. stole do testowania wtryskiwaczy. Ten sam stół pozwala na sprawdzenie wtryskiwacza po naprawie, którą kończy nadanie wtryskiwaczowi symbolu jakości Bosch QualityScan. Za pomocą kodu QR można potem sprawdzić wszystkie dane o naprawie, jaką przeszedł wtryskiwacz.

    Jak się diagnozuje usterkę wtryskiwaczy CR?

    Na tzw. stół wtryskiwacz CR trafia po raz pierwszy po to, by przekonać się, na ile nieprawidłowe są parametry jego pracy, a po naprawie, by określić precyzyjnie jego działanie i dobrać korekty wtrysku – dane, które wpisuje się do sterownika silnika. Wtryskiwacz naprawiony w serwisie Bosch otrzymuje kod, który prowadzi do bazy z danymi na temat przeprowadzonej naprawy.